donderdag 10 juni 2010

...de uitslag.

Tjee, de PVV een grote winnaar. Met dank aan Limburg. Help me herinneren voorlopig geen vlaaien meer te eten. En nu? De VVD is de grootste en zal ongetwijfeld een keer aan de onderhandelingstafel met de PVV en het CDA gaan zitten. Samen goed voor 76 zeteltjes. Een soort bruine coalitie? Van mij mogen ze het proberen.

Laat de PVV links liggen en je loopt het risico dat ze straks nog groter worden of dat ze uiteindelijk, gelijk de SP, een flink aantal veren moeten laten vallen. Laat ze meeregeren en de kans op een LPF’je is aanzienlijk.

Ik vraag me af wie er ministersposten namens de PVV zal bekleden? De Mos op VROM? Graus of Landbouw? Agema op Volksgezondheid? Dat wordt dikke pret met een dergelijk clubje nonvaleurs. Tel daar Hero ‘Judas’ Brinkman nog bij op en ik kan je op een briefje geven dat we voor de kerst weer in het stemhokje staan. Het land is weer een jaar lang onbestuurbaar en echte maatregelen zullen uitblijven, maar vanaf 2011 kan er weer politiek bedreven worden.

De enige vraag die blijft is: is het deze opoffering waard?

Aan de andere kant: de deur staat wagenwijd open voor Paars+, een sociaal-liberaal kabinet, hetgeen ik toe zou juichen. Niet het neoliberalisme van het VVD, het soort liberalisme dat ons in de huidige crisis heeft gestort, maar een duurzaam liberalisme, een liberalisme dat vrijheden garandeert voor burgers en bedrijfsleven, maar onder de voorwaarde dat dit niet ten koste mag gaan van mens en dier, nu en in de toekomst. Een liberalisme met duurzame voorwaarden.

Dat vergt wat aanpassing van alle betrokken partijen, met name de VVD, maar ik vertrouw erop dat er genoeg progressieve krachten binnen deze partij aanwezig zijn die dit mogelijk kunnen maken.

Ik wacht in ieder geval met spanning af wat de onderhandelingen gaan brengen.

Mvgr – B

Geen opmerkingen:

Een reactie posten