donderdag 3 juni 2010

...afval.

Sinds 1 januari zijn verschillende gemeentes verplicht om voorzieningen te treffen voor het gescheiden inzamelen van plastic afval.

De gemeente waar ik woon, heeft gekozen voor het distribueren van speciale plastic zakken onder de bevolking, die eens in de maand worden opgehaald. Deze kun je gewoon op de afhaaldag aan de straatkant zetten. Nieuwe zakken kun je bij de buurtsuper ophalen.

Op zich een nobel streven natuurlijk, om gebruikt plastic in te zamelen, zodat het hergebruikt kan worden. Maar een aantal zaken storen mij persoonlijk.

Allereerst een eenvoudige constatering. Bij een rondgang in mijn de buurt, blijkt dat bij meeste mensen (die actief scheiden) iets meer dan de helft van het afval uit plastic bestaat en de andere helft uit restafval. Soms wat meer, soms wat minder, maar gemiddeld iets meer dan de helft.

Laten we aannemen dat de totale hoeveelheid afval van een gemiddeld huishouden niet is veranderd. Waarom moeten er dan nu per maand 3, in plaats van 2 vuilniswagens door de wijk rijden? Zou de gemeente er niet wijs aan doen om weer terug te gaan naar twee vuilniswagens per maand? Eén per maand voor het restafval en één voor het plastic.

Daarmee vangt de gemeente driet vliegen in één klap. Enerzijds beantwoorden ze daarmee beter aan milieu- en klimaatdoelstellingen (een extra vrachtwagen per maand om de CO2-emissie voor de verbranding van plastic te voorkomen is natuurlijk je reinste flauwekul). Ten tweede wordt de burger zo actief aangespoord om daadwerkelijk de plastic te gaan scheiden (wat nog niet iedereen doet). En ten derde verlagen ze de kosten voor het uitbesteden voor het vuilnis ophalen. Drie vrachtwagens kosten meer dan twee, dus een kostenreductie is te halen, niet geheel onbelangrijk in deze tijd van bezuinigen.

Maar goed, dat zijn de dingen waarover ik me verbaas bij de gemeente en de punten die ik ook zal gaan voorleggen bij de desbetreffende balie in het gemeentehuis.

Maar....

Hoe gaat uw gemeente hiermee om?
Hoe consequent is uw gemeente?
Wat zijn uw positieve en negatieve kritiekpunten?
Wat zou uw gemeente nog kunnen verbeteren?
Waar maakt ù zich druk om?

Wellicht kunnen we samen tot betere oplossingen komen? Wie heeft er nieuwe ideeën? Suggesties?

3 opmerkingen:

  1. http://www.nu.nl/binnenland/2177132/nascheiding-plastic-afval-levert-meer.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Pit,
    Die was me inderdaad bekend. Het is jammer dat dit alleen in Limburg gebeurt, maar verdient zeer zeker aanbeveling.
    Mvgr - B

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat pit zegt. Ik weigert pertinent om mijn plastic te scheiden om precies die reden. En ik wil mijn geld van de TV commercial campagne terug. En ik zou het ook wel waarderen als iemand van de gemeente alle plasticvuilniszakken komt opruimen die in mijn tuin waaien omdat ze 10x minder wegen dan gewoon vuilnis. Wat een mega-fiasco is dit. Dankuwel.

    BeantwoordenVerwijderen